Ірина Янісевич, учитель-методист, директор ЗОШ І–ІІІ
ступенів № 4 м. Славути Хмельницької області Перед
сучасним учителем стоїть завдан- ня розвитку стійкого інтересу учнів до навчання, до знань, підготовки до ціле- спрямованої та самостійної пізнавальної
діяль- ності. Розв’язуванню цього завдання сприяє використання так званих активаторів навчаль- но-пізнавального простору на уроках і в поза- урочний час. (Активатор – те, що
посилює дію чого-небудь, у цьому
разі – навчально- пізнавального процесу.) Активність учня у процесі навчання перед- бачає наявність у нього потреби до навчання, створення позитивної емоційної атмосфери, що сприяє оптимальному напруженню розумових і фізичних сил. У форматі навчання, розумового розвитку особистості та виховання інтерес є сполучною ланкою. Посилення інтересу до знань є рушій- ною силою розвитку інтелекту та важливим чинником формування особистості розвиненої, соціально інтегрованої, конкурентоспроможної
у ринкових відносинах, здатної до власного
вибо- ру серед численних альтернатив, що їх
пропонує сучасне життя. На основі опрацювання науково-педагогічної літератури та практики роботи в школі можна виокремити сім активаторів учнівської пізна- вальної сфери. Розглянемо їх. 1.
«Поменше вчителя
– побільше учня» Учень як суб’єкт навчально-виховної діяль- ності повинен працювати в режимі самостійного пошуку та досліджень. Саме тому уроки хімії під гаслом «Навчання як дослідження» сприяють створенню інтелектуального поля учня. Дослідження об’єктів (елементів, речовин, ре- акцій, фактів, моделей, гіпотез, законів,
теорій) відбувається за алгоритмізованими «сходинка- ми пошуку». Така алгоритмізація не применшує учнівську допитливість і творчість, бо
«навчання як дослідження» передбачає наростання дослід- ницького потенціалу завдяки використанню за- вдань прогресуючої складності. 2.
«Зміна
діяльності – засіб подолати нудьгу» Використання методу досліджень дає змогу вдало поєднувати його з активними (еври- стична бесіда, проблемні завдання) та інтер- активними («мозковий штурм», кейс-метод, ро- льові та динамічні ігри, кубування) методами проведення навчальних занять. Підтримувати пізнавальний інтерес через зміну діяльності
до- помагають семінарські заняття, в тому числі з використання інформаційних технологій. Серед дослідницьких уроків завжди є місце урокам-проектам, що дає змогу систематизува- ти здобуті знання і сформулювати власні ви- сновки, відзначити авторські відкриття та за- фіксувати інтелектуальні успіхи. 3.
«Більше
корисних знань» Значущість того, що вивчається, доводжу до відома учнів не тільки на початку курсу,
теми, а й на початку кожного уроку. Розуміння доціль- ності знань, умінь та навичок, що їх
здобувають учні, найбільше каталізує навчальну
діяльність кожного з них, дає усвідомлення праці «не
дар- ма». Іноді використовую емоційну розповідь
про те, що трапляється з людьми, які не володіють знаннями в ситуаціях, коли вони необхідні. Практикую використання і психологічного прийому «Як зацікавити учнів якоюсь зміною?». При цьому акцентую увагу на використанні знань у майбутній професійній діяльності та повсякденному житті. З метою сприяння вибору професії учнів про- фільних класів започаткувала довготривалий проект «Хімічний кут професій». Значну увагу надаю допрофільній підготовці, основна мета якої – підготувати учнів до
свідо- мого вибору хіміко-біологічного профілю.
Цьому сприяє курс за вибором «Металічні елементи та їх вплив на здоров’я людини», розроблений у співавторстві. Це інтегрований курс, спрямо- ваний на формування здоров’язбережувальної компетенції учнів. Учні, котрі потребують хімічного зростан- ня, мають змогу поглибити знання, відвідуючи міжшкільний факультатив «Розв’язування роз- рахункових та якісних задач з хімії». 4.
«Все нове
– добре забуте старе» Будь-яка інформація буде цікавою, якщо по- єднуватиме нове з добре відомим. Чим тісні- ше пов’язані здобуті знання та ті, що їх здо- бувають, тим більше шансів, що навчальний матеріал буде зрозумілим. Саме тому на уро- ках хімії прагну актуалізувати знання учнів з курсу природознавства. Інформаційний простір © Янісевич І. В., 2012 природничих предметів дає змогу на багатьох 22 Передплатний індекс 74643 «Біологія і хімія в сучасній
школі». – 2012. – № 3 педагогічний досвід уроках звертатися до інших предметів
(біології, фізики, географії). Працюючи з інтелектуальним багажем учнів, пам’ятаю про їхні захоплення поза школою, які достатньо гостро конкурують зі шкільними обов’язками. Енергетичного ресурсу учнів має вистачати на все: і на захоплення, і на вико- нання домашніх завдань, і на збереження пра- цездатності впродовж тижня. Де його взяти? На допомогу приходять результати проекту «Кисне- вий бум», що вже виборов право на життя серед учнів. Виконуючи проект, вони переконуються, що кисень має колосальний терапевтичний по- тенціал, пришвидшує обмін речовин людини та збільшує її працездатність. 5.
«Все добре
в міру» Жодне завдання не має бути занадто важким, однак і не занадто легким – це одна з
основних умов учнівської зацікавленості. Як досягти
цьо- го? На мою думку, лише шляхом спроб та поми- лок. Щодо спроб, то вони полягають у такому: • навчальний матеріал будую за принципом від простого до складного, враховуючи вікові
та індивідуальні особливості учня; • використовую аналогії, порівняння, проти- ставлення, виокремлення головного; • диференціюю не тільки завдання, а й допо- могу учневі (під час розв’язування
тренувальних вправ та задач використовую метод взаємона- вчання учнів). 6.
«Контроль
у режимі "online”» Контроль є важливим чинником управління навчально-виховним процесом, одним із засо- бів підвищення ефективності пізнавальної ді- яльності. Разом з тим, сучасна оцінка не є
фік- сатором учнівських невдач, а лише умовною позначкою їх особистих досягнень. Практикую різні форми контролю: тест, самостійна
робота, хімічний диктант. Під час конструювання уроку контролю та корекції знань, умінь та навичок добираю завдання, враховуючи рівні: репро- дуктивний, реконструктивний, продуктивний, творчий. Контрольну роботу складаю з ураху- ванням усіх тих можливих учнівських операцій, що суттєво спрощує механізм перевірки контр- ольної роботи та її поелементний аналіз разом
з учнями. Учні завжди ознайомлені з критеріями оцінювання. 7.
«Домінування
емоційного позитиву» Емоційний вплив – один із потужніших ак- тиваторів учнівської зацікавленості.
Позитивне налаштування в просторі того, що вивчається, очевидна захопленість учителя предметом не залишають байдужими більшість учнів. Отже, основними шляхами активізації
навчально- пізнавальної діяльності учнів є: 1) набуття учнями досвіду дослідницької ро- боти, розвиток їхніх інтелектуальних
здібностей, дослідницьких умінь та творчого потенціалу; 2) використання активних та інтерактивних методів активізації пізнавальної діяльності; 3) вплив та розвиток мотиваційної сфери учня із виробленням життєвої стратегії щодо професійного вибору; 4) дотримання психологічних закономірно- стей опанування знаннями – від сприйняття через усвідомлення, осмислення до теоретич- ного узагальнення; 5) створення комфортних умов для вироблен- ня індивідуальної освітньої траєкторії
кожного учня у форматі здобуття знань із визначеними рівнями та критеріями, з подальшим виявлен- ням учнівської пізнавальної самостійності; 6) результативність учня розглядається як його особисте досягнення; 7) трансформація позитивної вчительської енергії в учнівську. Власний досвід переконує, що запропоновані підходи забезпечують формування стійкої вну- трішньої мотивації особистості до навчання,
со- ціального та професійного самовизначення. | |
| |
Переглядів: 952 | |
Всього коментарів: 0 | |